Pages

Saturday 28 February 2015

AYAM MASAK HIJAU @ BERLADO

Assalamualaikum...

Hari nie terdetik pula nak share dgn kawan-kawan semua resipi dari dapur saya...(Dapur Anis)
Kekadang bukan apa suri rumah macam saya nie...kekurangan idea untuk masak sbb dah hari2 memasak sehingga pening tak tahu nak masak apa.
Justeru itu saya cuba menyelesaikan masalah kawan2 semua.Mudahan resipi ini memberi idea dan menyelesaikan masalah kawan-kawan .

kali ini saya nak share resipi Ayam masak hijau @ berlado..cuba la yea
Resipi Ayam Masak Hijau@ berlado..
Dari: Dapur Anis
1/2 ekor ayam dipotong kecil( dibasuh dan ditoskn)
sedikit garam serta perasa
sedikit kunyit serbuk
1/4 cwn cili api ditumbuk atau kisar
Sedikit belacan ( saya tambah)
2 biji bwg besar dihiris kasar
Beberapa ulas bawang Putih( dikisar)
Gula Dan Garam
sedikit myk utk menggoreng
Cara:
1. ayam digaul dgn sedikit garam dan serbuk kunyit.ketepikan
2. panaskan kuali goreng ayam sehingga masak dan garing sedikit...angkat ketepikan
3. dgn myk yg berbaki sedikit masukan rempah Tumis dan bahan2 yang dikisar dan kacau rata sehingga cili masak.
4. Masukan garam ,gula serta serbuk perasa.gaul rata
5. Masukan bwg besar kacau rata.kemudian masukan ayam goreng tadi.kacau rata.biar cili serata dgn ayam
Selamat Menjamu selera.
6. tutup api.angkat.sedia utk dihidangkan...

No comments:

Post a Comment