Pages

Wednesday 1 April 2015

INFO KEJU


Assalamualaikum...Hari ini Anis nak berkongsi dengan kawan-kawan semua.Al-maklum la di pasaran terdapat pelbagai jenis keju...

Keju (dari perkataan bahasa Portugisqueijo) adalah makanan mengandungi protein dan lemak daripada susu, biasanya susu lembu, kerbaukambing, atau biri-biri. Ia dihasilkan oleh penggumpalan bagi protein kasein susu. Lazimnya, susu dijadikan asid dan tambahan renetyang menyebabkan penggumpalan. Pepejal-pepejal itu kemudiannya dipisahkan dan dimasukkan bentuk akhir. [1] Sesetengah keju juga mengandungi kulat, sama ada pada kulit luar atau secara keseluruhannya.
Ratusan jenis keju telah dihasilkan. Gaya, tekstur dan perisa mereka yang berbeza bergantung pasa asal susu tersebut (termasuk diet binatang itu), sama ada ia telah dipasteur, kandungan lemak mentega, spesis bakteria dan kulat, dan pemprosesan termasuk tempoh penuaan. Herbarempah, atau asap kayu boleh digunakan sebagai ejen-ejen perisa. Warna kekuningan ke merah-merahan pada keju-keju adalah hasil menambah annatto. Keju boleh dimakan begitu sahaja atau dimasak dalam pelbagai hidangan; kebanyakan keju cair apabila dipanaskan.
Untuk beberapa keju, susu dibekukan dengan menambahkan asid-asid seperti cuka atau jus lemon. Kebanyakan keju dijadikan asid untuk darjah lebih rendah oleh bakteria, yang menukar gula susu kepada asid laktik, ketika tambahan renet menyelesaikan mendadih. Alternatif-alternatif vegetarian untuk renet adalah boleh didapati; kebanyakn adalah dihasilkan oleh penapaian kulat Mucor miehei, tetapi lain telah dikeluarkan daripada pelbagai spesies Cynara keluarga tisel.
Keju telah menjalankan seperti satu pagar hidup pada kebuluran dan adalah satu makanan perjalanan yang bagus. Ia adalah berharga untuk kemudahalihannya, panjang umur, dan kandungan tinggi lemakproteinkalsium, dan fosforus. Keju adalah lebih padat dan mempunyai satu lebih hayat simpanan panjang berbanding susu yang dibuat daripadanya.Cheesemakers berhampiran kawasan tenusu boleh bermanfaat dari susu yang lebih segar, harga lebih rendah, dan kos perkapalan lebih rendah. Tempoh simpan lama keju membenarkan ia dijual apabila pasaran lebih baik.

A. Apakah Jenis-jenis keju dan kegunaan setiap satu?
Bagi orang Islam ,mencari keju yang halal adalah satu masalah kerana rennet @ bahan2 yang digunakan untuk membuatnya mungkin datang daripada sumber yang tidak halal.Tidak semua keju yang dijual di negara kita halal.Malah,yang halal jumlahnya amat sedikit.
Setiap kali membeli keu,anda perlu membaca bahan2 pada paket biar pun pernah membelinya.Keju yang dikeluarkan oleh Australia,contohnya akan mempunyai logo AustraliaIslamik Board.

JENIS-JENIS KEJU
> Untuk Kek Keju atau PAI
 - Krim Keju (Cream chesse),mascarpone dan juga keju ricotta.



> UNTUK TOPPING PIZZA DAN ROTI
- Mozarela,cheddar(memberi ciri bertali apabila ditarik)


> UNTUK BISKUT DAN SPAGGETI
- Cheddar ,parmesan








No comments:

Post a Comment